Styrketräning = Gravid/Mammaträning

 
Häromdagen på nyheterna kom nya rön om att styrketräning är bra för gravida, vilket jag har ansett under hela min graviditet och tror själv att dem som tränat under sin gravidtet känner detsamma och dem som jobbar med personlig träning.
Den klassiska cirkelträningen skulle jag säga är optimal både före och efter graviditet. Givetvis beror på när du ska börja efter du fött men när man varit på efterkontroll får man ofta riktlinjer.
Jag persolingen tränade två veckor innan Erla kom och det var just cirkelträning med inslag av styrketräning och detta utförs ofta under tid, så pulsen får sitt.
 
Jag tänker mig att många kanske tror att styrketräning innebär tunga lyft med få repitioner för att bygga styrka vilket är helt fel (jo det ingår med men inte enbart). Ser även gymnastik och dans som styrketräning. Att bara använder sig egen kroppsvikt i alla möjliga rörelser är styrketräning i sig.
 
När det kommer till mammaträning lämpar kanske inte sig en armhävning efter graviditet i första fasen och därmed lättare viktträning med gummiband och eventuellt hantlar bättre. Viktigt att även tänka på under första fasen är att göra alla övningar långsamt för att koppla på rätt muskler och tänk på sitt bäckenbottenstöd. Därmed gå en kurs eller teckna ett medlemskap där man får hjälp kring dessa bitar eller ta hjälp av en personlig tränare.
 
För att knyta an till styrketräning för gravida, tar jag mig själv som exempel, då jag enligt min barnmorska hade en optimal förlossning (kanske dem säger till alla), samt inga komplikationer efteråt som att man spricker där nere. När jag sedan gick på efterkontroll kommer jag så väl ihåg att Eva min barnmorska sa att det knappt syntes att jag varit gravid och det tror jag till stor del beror på att jag tränade smart under hela min graviditet och efteråt. Det enda som jag behövde stärka upp var mina knipmuskler men dem har jag haft problem med sedan jag var liten. Kommer ihåg när jag var gymnast och skulle hoppa trampet och då behövde jag alltid binda på mig för att inte kissa på mig, så det skyller jag inte på graviditeten.
 
Med detta sagt håller jag helt med angående styrketräning och det är jäkligt kvninnligt att va STARK :)
 
 
 
 

Kommentera här: